چاله انواع زنجان ماشین دستگاه انتظامی

چاله: انواع زنجان ماشین دستگاه انتظامی کالای قاچاق مبارزه با قاچاق فرمانده انتظامی

گت بلاگز وب‌گردی خواص بی نظیر سیرابی

سیرابی، مخاط معده گاو یا گوسفند است که در زیاد کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و خورده می‌شود؛ آیا که فواید تغذیه‌ای بی‌شماری دارد.

خواص بی نظیر سیرابی

به گزارش گروه وبگردی گروه تحریریه سایت جوان، سیرابی و شیردان جزو امعا و احشای درون شکم نشخوارکنندگان هست. مصرف آن از وقت های قدیم به طور سنتی در کشور ما مرسوم بوده و از آن می توان در تهیه انواع غذاها بر حسب میل خانواده همراه نان استفاده کرد. حال این پرسش مطرح می شود، ارزش تغذیه ای سیرابی و شیردان تا چه حد است؟ آیا می توان آن را به عنوان یک وعده غذایی کامل در نظر گرفت؟

عبارات مهم : روزانه
نشخوارکنندگان، معده 4 قسمتی مشمول بر سیرابی، شیردان و بخش هایی به نام نگاری و هزارلا دارند که بافت عضله دیواره آن ها از جنس عضلات صاف بوده که از نظر ترکیب و ساختمان با عضلات مخطط مثل ماهیچه ها و عضله قلب تفاوت دارد و ارزش تغذیه ای آن از نظر پروتئین، چربی، ویتامین و املاح معدنی مقداری با گوشت متفاوت هست. سیرابی بر اساس نوع بافت به انواع متفاوت طبقه بندی و نام گذاری می شود؛ مثل بافت لانه زنبوری یا بافت صاف. زیاد سیرابی های تازه ای که در فروشگاه ها فروخته می شود، سفید رنگ هست.

خواص سیرابی

کالری این ماده غذایی در مقایسه با گوشت گاو و گوسفند کمتر هست. نوع پروتئین آن حیوانی و از نظر اسیدهای آمینه کامل تر از پروتئین گیاهی هست.

کلسیم

در هر 92 گرم سیرابی، حدود 81 میلی گرم کلسیم وجود دارد که 8 درصد نیاز روزانه بدن به کلسیم می باشد. FAO مقدار مورد نیاز روزانه به کلسیم را 1000 میلی گرم تعیین کرده هست. کلسیم یکی از مواد معدنی و ساختاری مهم در حفظ سلامت استخوان ها و دندان هاست که به همراه منیزیم، به انقباض عضلات بدن کمک می کند و موجب آرامش فرد می شود.

پروتئین و چربی

در هر 92 گرم سیرابی، 7/11 گرم پروتئین وجود دارد که در واقع 18 درصد از نیاز روزانه بدن به پروتئین هست. همین مقدار سیرابی حاوی 4 گرم چربی و 4/1 گرم چربی اشباع شده است می باشد.

5/19 میلی گرم آهن وجود دارد

در واقع، پروتئین و چربی موجود در سیرابی تقریباً به اندازه نیمی از پروتئین و چربی موجود در گوشت گاو و مرغ هست. با گنجاندن سیرابی در وعده های غذایی خود می توانید مصرف چربی را در رژیم غذایی خود کم کردن دهید.

سلنیوم

مقدار سلنیوم در 92 گرم سیرابی، حدود 8/1 میکروگرم (یعنی 17 درصد مقدار مورد نیاز بدن در روز) هست. بدن روزانه به 70 میکروگرم سلنیوم نیاز دارد. سلنیوم یکی از چندین آنتی اکسیدانی است که تأثیر سموم را خنثی و آن ها را از طریق کانال های پاک کننده طبیعی بدن دفع می کند. این مواد سمی، رادیکال های آزاد نام دارند که با عوض کردن ساختار شیمیایی سلول های سالم، منجر به پیری زودرس آن ها می شوند و در نهایت، التهاب و بیماری را به همراه خواهند داشت.

روی

در هر 92 سیرابی، حدود 7/1 میلی گرم روی وجود دارد که 11 درصد از نیاز روزانه بدن هست. طبق نظر FAO، نیاز روزانه بدن به روی تقریباً 15 میلی گرم می باشد. روی یکی از مواد معدنی مهم بدن است که به سلامت سیستم تناسلی مردان کمک می کند و در سنین بالاتر، با مصرف روی کافی، احتمال مبتلا شدن به سرطان پروستات در آن ها کم کردن می یابد. همان طور که می دانید، روی جزئی از هر سلول زنده در بدن است که در ساختار و عملکرد بیش از 50 آنزیم بدن نقش دارد و جهت رشد و تولید اسپرم، زیاد کردن اشتها، زیاد کردن حس چشایی و بویایی، تقویت سیستم ایمنی و اصلاح زخم بافایده هست. گوشت قرمز به نسبت سایر مواد، روی بیشتری دارد و نوع پروتئین موجود در گوشت گاو و گوسفند به جذب روی در بدن کمک می کند. این بدان معناست که روی موجود در غذاهای حاوی گوشت راحت تر جذب بدن می شود. برعکس، غذاهای گیاهی، مانند غلات و حبوبات حاوی ماده ای به نام فیتات و فیبر هستند که جذب روی را در بدن کم کردن می دهند.

آهن

مقدار آهن در سیرابی، تقریباً مشابه گوشت هست؛ یعنی در هر 92 گرم آن حدود 5/19 میلی گرم آهن وجود دارد. آهن یکی از مواد مورد نیاز جهت داشتن خون سالم و انرژی و رشد مغز، به خصوص در کودکان است که در بسیاری از غذاها، از جمله گوشت قرمز یافت می شود. به طور کلی هر چقدر رنگ گوشت، قرمزتر باشد، حاوی آهن بیشتری هست.

آهن دو نوع است: همِ و غیرهمِ نوع همِ به آسانی جذب بدن می شود و در گوشت گاو، بره، جگر، مرغ، سیرابی و غذاهای دریایی وجود دارد.

آهن غیرهمِ در سبزیجات، نان، غلات، حبوبات، لوبیا، تخم مرغ و میوه یافت می شود. گوشت قرمز، علاوه بر تأمین آهن نوع اول، جذب آهن غیرهمِ را در بدن زیاد کردن می دهد. ویتامین C نیز دارای اثر مشابه است و جذب آهن را در بدن زیاد کردن می دهد. یک رژیم غذایی سالم باید غنی از هر دو نوع آهن باشد.

کلسترول

کلسترول نوعی چربی است که در بسیاری از محصولات حیوانی یافت و در بدن انسان ساخته می شود. مقدار مشخصی از آن جهت سلامتی بدن مورد نیاز است و جزء مهمی در دیواره سلولی، صفرا و بعضی هورمون ها می باشد؛ ولی اگر مقدار آن از حد مجاز زیاد شود، در دیواره عروق قلبی رسوب می کند و خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی زیاد کردن می یابد. در بعضی موارد، کلسترول بالای خون، ژنتیکی هست. غذاهایی که حاوی کلسترول زیاد هستند، مشمول بر جگر، مغز و زرده تخم مرغ، می شوند که در مصرف آن ها باید کمی احتیاط کرد.

البته لزوماً کلسترول زیاد در غذا، فرد را به این بیماری مبتلا نخواهد کرد. متخصصان تغذیه معتقدند علت مهم این عارضه، کلسترول موجود در غذاها نیست، بلکه از چربی های اشباع شده است ناشی می شود. در این میان، کلسترول سیرابی حتی از مرغ، گوشت گاو و گوسفند نیز کمتر است و برعکسِ کله پاچه، کلسترول خون را زیاد کردن نمی دهد. چربی کم جهت سلامتی بافایده هست.

ویتامین B

سیرابی گوسفند و گوساله، سرشار از ویتامین B هست؛ و تقریباً در هر 92 گرم حدود 130 کالری وجود دارد. ویتامین های گروه B، بسیاری از تصویر العمل هایی شیمیایی بدن را تنظیم می کنند که این تصویر العمل ها جهت حفظ سلامتی بدن بسیار مهم هستند. بعضی از این تصویر العمل ها موجب آزاد شدن انرژی در بدن، اصلاح بینایی، سلامت پوست، عملکرد بهینه مغز و تولید گلبول های قرمز خون می شوند. گوشت گاو و گوسفند و مشتقات آن حاوی ویتامین های B1، B2، B3، B6 و به خصوص B12 می باشند. ویتامین B12 به طور طبیعی در غذاهای حیوانی یافت می شود و گوشت گاو و گوسفند از غنی ترین منابع این ماده مهم هستند. با مصرف روزانه 100 گرم گوشت گاو بدون چربی، کل نیاز روزانه بدن به ویتامین B12 را فراهم کرده اید.

ویتامین A

ویتامین A جهت رشد مو مورد نیاز است و به داشتن پوست سالم، دستگاه تنفسی سالم و حفظ بینایی کمک و با عفونت ها مبارزه می کند. جگر و سیرابی سرشار از ویتامین A هستند.

خرید سیرابی

* رنگ سیرابی در فصل تابستان و پاییز سفید رنگ هست؛ لیکن معمولاً غذای حیوانات تازه و سالم است و حیوان در این فصول تحرک زیاد دارد؛ ولی رنگ سیرابی در فصل زمستان و بهار کمی تیره تر هست؛ لیکن همان طور که می دانید، یافتن علوفه تازه جهت حیوانات مسئله تر است و آن ها معمولاً از علوفه های خشک تغذیه می شوند و البته تحرکشان نیز در این فصول کمتر می باشد. بنابراین رنگ تیره سیرابی در این فصول به معنای خرابی آن نیست.

* سیرابی نباید بوی بد، تعفن و ماندگی بدهد. بهتر است قبل از پختن سیرابی، آن را از هر جهت بررسی کنید.

* توصیه می شود در صورت امکان سیرابی از فروشگاه ها و به صورت بسته بندی های بهداشتی خریداری شود.

* بهتر است قبل از پخت، این ماده غذایی را کامل شسته و تمام زواید اطراف آن را دور بریزید.

* سیرابی با آب لیمو و نمک بسیار خوشمزه است و مصرف آن در ماه، 3 تا 4 بار توصیه می گردد. البته از آن جایی که در تهیه این غذا جهت ایجاد طعم مطلوب از نمک زیاد استفاده می شود، مصرف آن جهت مبتلایان به فشار خون اوج توصیه نمی شود.

* معمولاً در تهیه غذای سیراب و شیردان از جگر سفید نیز استفاده می کنند. جگر سفید یا همان شش ها که مسوول تنفس و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن در حیوان هستند، از نظر ترکیب و ارزش غذایی با جگر سیاه تفاوت دارند. میزان پروتئین جگر سفید کمتر از جگر سیاه و گوشت و مقدار چربی آن مشابه جگر سیاه ولی مقدار کلسترول آن بسیار اوج و زیاد از گوشت کم چرب و مقدار آهن آن نیز از جگر سیاه کمتر هست. بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که جگر سفید منبع خوب و غنی ویتامین A است و گاهی آن را جایگزین جگر سیاه کرده و جهت تقویت بینایی آن را به هم توصیه می کنند، ولی خوب است بدانید مقدار ویتامین A جگر سفید بسیار پایین بوده و در مقایسه، ویتامین A جگر سیاه چندین برابر زیاد از جگر سفید هست. بعد مصرف جگر سفید این غذا جهت مبتلایان به چربی خون اوج مضر هست.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: روزانه | گوسفند | ویتامین | پروتئین | کلسترول | ویتامین | وعده غذایی | رژیم غذایی | کلسترول خون | کلسترول بالا

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog